Popcorn är nyttigare än grönsaker!

Popcorn är nyttigare än grönsaker

Popcorn är den nya supermaten. Det visar ny forskning på University of Scranton i Pennsylvania. Det poppade snackset innehåller mer antioxidanter än vissa frukter och grönsaker. 

Det spelar ingen roll om du poppar popcorn själv, slänger in en påse i micron eller till och med köper färdigpoppade i affären. Undersökningen jämförde popcorn poppade på olika sätt och resultatet var tydligt.

– Popcorn innehåller 100-procent obearbetade fullkorn och en portion kan ge 70 procent av det dagliga intaget av fullkorn och mängder med antioxidanter.

Framförallt är det så kallade polyfenoler, en antioxidant som sänker kolesterol och förhindrar vissa typer av cancer, som gör popcorn nyttiga. Popcorn kan enligt forskare innehålla upp till 300 milligram polyfenoler.

Framförallt är det skalbitarna, som så lätt hamnar mellan tänderna, som har den högsta koncentrationen av friska antioxidanter och fibrer.

– Var noga med att inte dränka dina popcorn i smör, olja och salt, vilket ofta är fallet på biografen. Smör och salt förvandlar de friska fullkornen till mat med hög fetthalt och många kalorier, säger Anar Allidina, dietist till The Vancouver Sun.

 

Jag kan ju säga att min risk för högt kolestrolvärde och cancer har minskat drastiskt med tanke på hur mycket popcorn jag äter. Jag älskar popcorn och att få veta att det är såhär nyttigt känns fruktansvärt bra! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0