Kan inte släppa det

Idag på fysiken så fick vi lära oss lite om ljuset, rörelse osv. Att tillexempel om jag reser till rymden och färdas i ljusets hastighet i några minuter och sedan kommer tillbaka på jorden kommer ni på jorden vara några år äldre.
Det är svårt att föreställa sig att det verkligen är så. Jag blir helt störd i huvudet av att tänka på allt som sas idag.

En sak jag inte kan släppa var då en kille som håller på med rymden kom och hälsade på vår skola och hade undervisning. Han berättade dels att om vi tar en bild på solen så kommer den bilden inte att visa hur solen ser ut just nu, utan hur solen såg ut för några minuter sedan. Minns inte hur många. Så alla kort som kommer från rymden är alltså inte i nutid utan kan vara många år tillbaka. Helt sjukt att förstå.
Men det sjukaste var då han berättade om hur stort allt var. Universum är ju OÄNDLIGT stort. Så om man tar en galax * oändligheten så blir det = oändligt. Tar man jorden*oändligheten=oändligt, om man tar "jag som sitter här och skriver" * oändligheten blir det oändligt.
Så alltså finns det oändligt många som gör exakt det du gör nu.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0